Wednesday, March 12, 2014

Tutorial: Uncang comel

Assalamualaikum


Hari ni saya telah menyiapkan beberapa buah uncang yang comel ni. Niat dihati nak dihadiahkan kepada cikgu-cikgu Amni minggu depan. Yelah Rabu depan merupakan hari terakhir Amni bersekolah. Bila dah siap banyak saya tengok comel sangat uncang-uncang ni. Jadi saya rasa nak kongsi cara-cara menjahitnya. Lagipun taklah susah sangat nak jahit uncang ni dan boleh hanya menggunakan perca-perca kain saja.

Jom kita tengok bahan-bahan yang diperlukan

2 helai (18 cm x 18 cm ) untuk luar uncang
2 helai (20.2 cm x 18 cm) untuk lining
2 utas  riben (46 cm)


* pola uncang comel saya ( dah comot dah)

1. Mula-mula sekali samakan kain luar dengan lining. Kain lining (saya panggil lining ) memang panjang sikit dari kain luar (saya panggil body). Jadi buat satu garisan di lining yang lebih tu.

2. Mula menjahit lining ke bawah bermula dari garisan tadi dan berakhir juga di garisan itu. Maknanya tinggalkan bahagian atas uncang tidak berjahit sebanyak 2.5 cm

3. Kemuadian jahit pula body. Snip bahagian yang melengkung.

4. Di kain lining pula jahit macam ni di kedua-dua belah

5. Masukkan lining ke dalam body. Linig tidak perlu diterbalikkan.

6. Lipat lining ke garisan yang telah dibuat tadi dan gosok.

7. Lipat lagi sekali lining ke body. Pinkan. Teruskan pin untuk kesluruhan incang supaya senang dijahit nanti


8. Jahit bahagian yang kita pin tadi.

9. Sekarang proses masukkan riben untuk dijadikan taki jerut uncang. Saya menggunakan pin untuk memasukkan riben.

10. Ok dah siap!

 11. Ni pula bila uncang tu dijerut


Di bawah ni saya dah siapkan beberapa uncang lagi. Macam comel je kan kalau dah banyak-banayk macam ni. Suka sangat.
 *macam bunga 

*lapan biji kesemuanya

******************************************************

*Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai kelas Asas Blog dan Fanpage bolelah hubungi saya
  noriatisaud@gmail.com
*Ingin iklankan produk atau kedai anda? Iklankan di Sohodirectory
*Berminat dengan Japanese Cotton? Bolehlah ke From Japan With Love

Sehingga bertemu lagi. Wassalam.

3 comments:

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015