Thursday, January 2, 2014

Resepi steamboat

Assalamualaikum

Sudah lama saya tidak mamasak steamboat. Memang sangat sesuai masak steamboat ni di musim sejuk. Sedap dimakan panas-panas. Semalam saya masak steamboat dan disambut gembira oleh anak-anak. Kalau di Malaysia kami memang suka makan di Johnny's Restaurants tapi di sini saya belajar masak sendiri dan alhamdulillah anak-anak semua berpuas hati.

Resepi steamboat (kuah sup)
Oleh : Noriati Saud

Bahan-bahan

Rangka @ tulang ayam
2 ulas bawang putih
2 sudu minyak zaitun
2 ketul kiub ayam
Batang saderi
garam
air seperiuk

Cara penyediaan

  1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih yang diketuk sehingga wangi
  2. Masukkan air dan rangka ayam
  3. Masukkan kiub ayam dan batang saderi yang sudah dipotong
  4. Reneh dan perisakan dengan garam
Bahan-bahan yang digunakan untuk dimasukkan ke dalam sup bergantung kepada selera masing-masing. Kali ini saya ada juga membuat sendiri bebola ayam (resepinya di sini), disamping membeli cikuwa, tauhu telur, udang, bebola ikan, isi ketam dan juga sosej. Sayur-sayuran juga wajib ada. Kali ini kami makan steamboat ini dengan udon. Biasanya kami makan dengan bihun saja.





Selepas sup yang dimasak mendidih, saya masukkan semua bahan-bahan di atas ke dalam periuk sup. Biarkan sehingga mendidih lagi sekali dan pindahkan periuk sup ke dapur kecil yang diletakkan di atas meja makan. Ini kerana dapur kecil saya hanya bertindak sebagai pemanas sahaja. Siap akhirnya dan bolehlah makan.



                                          *Ini ibu punya semangkuk steamboat

Ini pula wajah-wajah ceria dapat makan steamboat malam ini.






******************************************************

*Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai kelas Asas Blog dan Fanpage bolelah hubungi saya
  noriatisaud@gmail.com
*Ingin iklankan produk atau kedai anda? Iklankan di Sohodirectory
*Berminat dengan Japanese Cotton? Bolehlah ke From Japan With Love




2 comments:

  1. oh terus ambo terliur, kalu bahan ada harus aku buat dah malam ni :P

    ReplyDelete
  2. Hahaha..tak apo..esok boleh gi beli bahan...boleh masak untuk family

    ReplyDelete

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015