Sunday, December 22, 2013

Mari belajar Bahasa Jepun

Assalamualaikum

                                      

Semasa saya mula-mula datang ke Jepun dulu saya pernah belajar bahasa Jepun. Belajar yang asas saja. Alhamdulillah saya boleh memahami percakapan kawan-kawan Jepun saya (ibu-ibu di youchien) kalau mereka tidak bercakap laju-laju. Walaupun begitu saya tidak boleh bertutur dalam bahasa Jepun. Ini disebabkan oleh saya tidak cuba berinteraksi menggunakan bahasa Jepun ni. Hasilnya sampai sekarang saya tidak boleh bertutur walaupun sudah 2 tahun lebih kami di Tokyo. 

Lain pula dengan anak saya Amni. Beliau hanya mengambil masa lebih kurang 3 bulan saja untuk belajar bertutur dalam bahasa Jepun. Sekarang Amni telah petah berbahasa Jepun. Ianya telah diakui oleh gurunya dan juga ibu-ibu di youchien. Ada juga sekali-sekala Amni berborak dengan abahnya di rumah. Alhamdulillah, ada juga anak abah yang tahu berbahasa Jepun.

Hari ini saya ingin kongsikan beberapa perkataan dalam bahasa Jepun yang glamour atau yang selalu digunakan seharian.

Ohayou gozaimasu - selamat pagi - sehingga pukul 10 pagi sahaja
Konnichiwa - selamat tengahari/selamat petang
Konbanwa - selamat malam
Oyasuminasai - selamat malam (good night)
Arigatou gozaimasu - terima kasih
Sayonara - selamat tinggal
Sumimasen - maafkan saya (execuse me)
Gomennasai - maafkan saya (I`m sorry)
Irashaimase - selamat datang - selalu digunakan untuk mengalu-alukan pelanggan ke kedai

In syaa Allah saya akan berkongsi lagi bahasa Jepun di entri yang lain. Semoga memberi sedikit ilmu kepada semua.

* In syaa Allah esok kami sekeluarga akan pergi bercuti. Jadi tiada entri untuk 2 atau 3 hari ni. Harap maklum.

******************************************************

*Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai kelas Asas Blog dan Fanpage bolelah hubungi saya
  noriatisaud@gmail.com
*Ingin iklankan produk atau kedai anda? Iklankan di Sohodirectory
*Berminat dengan Japanese Cotton? Bolehlah ke From Japan With Love


No comments:

Post a Comment

Borang Pesanan

Nama:
Alamat email/facebook:
Alamat Penghantaran:
No. telefon/HP:
No. kod/ item:
Cara pembayaran:

Create a web form here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Elegant Rose - Working In Background
Copyright to NORIATI SAUD
Designed by UMIESUEstudio 2015